Verslag Project Pythonia


concert, optreden
DE LAATSTE VOORBEREIDINGEN

Op zaterdag 28 oktober, één dag voor de première, wordt er eerst nog een hele dag hard gerepeteerd in Factorium, de muziekschool van Tilburg. Voor het productieteam is deze dag misschien nog wel spannender dan de première zelf! Voor het eerst staan alle 150 koorzangers en -zangeressen, vier dirigenten, een pianist, Pythonia en de verteller samen in levende lijve op een podium. Zou iedereen zijn muziek voldoende beheersen? Hoe zou het samen klinken? Is één dag voldoende om de complete regie in te studeren? Alles dient vandaag als een legpuzzel in elkaar te passen.

Iedereen heeft er zin in aangemoedigd door de heerlijke muziek en uitnodigende teksten van de liedjes. Het Brabant Koor, begeleid door pianist Ben Martin Weijand, geeft veel steun aan de totaalklank waardoor iedereen al snel het vertrouwen krijgt dat het allemaal goed gaat komen.

Onder de ontspannen leiding van regisseuse Ine van Geel en dirigent Louis Buskens, daarbij geassisteerd door de dirigenten van de kinderkoren, wordt er nog hard gewerkt aan o.a. uitspraak en expressie en krijgt ook de regie zijn definitieve vorm.

Na een lange en ook wel vermoeiende dag die mede door de aanwezigheid van begeleiders vanuit de kinderkoren toch soepel en zonder wanklank verloopt, keert iedereen ’s avonds tevreden en vol goede moed huiswaarts in afwachting van de grote dag van morgen….

DE PREMIÈRE

Het is zondagmorgen 29 oktober 2017, de dag die al bijna een jaar prominent in onze agenda’s staat te pronken! Al vanaf half negen zijn we in de weer om het podium op te bouwen. Licht en geluid worden aangesloten, de vleugel wordt geïnstalleerd en gestemd en de camera’s voor de DVD opname worden opgesteld. Iedereen is druk bezig met zijn “eigen ding” en het theater gonst als een bijenkorf. Het leeslampje voor de piano blijkt vergeten en ook de bloemen blijken niet besteld te zijn. Onze ervaren pianist blijkt echter op alles voorbereid en we krijgen van Podium Bloos de verzekering dat de bloemen er alsnog op tijd zullen zijn.
Het wordt half tien en de eerste zangers en zangeressen komen binnendruppelen en installeren zich in hun eigen kleedruimtes en om tien uur staat zowaar alles en iedereen volgens planning op het toneel om in te zingen en de soundcheck te doen. Gelukkig blijkt na wat kleine aanpassingen het geluid, de balans tussen de koren en ook de verstaanbaarheid van de zang dik in orde. Iedereen slaakt een zucht van verlichting en de laatste doorloop kan beginnen.

Precies om 12 uur zijn we geheel volgens schema klaar. Het lijkt allemaal veel te voorspoedig te gaan maar dan valt ineens het licht uit en alles is donker. De lichttechnicus kijkt intelligent naar zijn bedieningspaneel en begint vervolgens de vele knopjes daarop willekeurig in te drukken zo lijkt het. Plots werkt het weer. God bestaat blijkbaar toch of was Pythonia misschien aan het werk?
Iedereen gaat aan de lunch ondertussen papieren vliegtuigjes vouwend voor de finale. Het is een gezellige drukte achter de coulissen. Overal worden groene strikjes, dassen en sjaals te voorschijn gehaald en partituren worden nog eens nagekeken. Langzaam stijgt de spanning naar een kookpunt.

Het publiek begint binnen te stromen. Uiteraard komen veel papa’s en mama’s kijken naar het optreden van hun jonge artiesten maar ook de fans van het Brabant Koor zijn op Pythonia afgekomen. We verwelkomen de wethouder van cultuur van Breda en de gedeputeerde van cultuur van de provincie Noord-Brabant..
Ook componist Jetse Bremer arriveert en de eerste toi-toi-toi kreten klinken in de kleedkamers. De zaal begint zich te vullen tot er geen plaatsje meer vrij is.

En dan, na een jaar van voorbereiding en hard werken gaat het bijzondere boek van Pythonia Pagode eindelijk open ….. alleen de bloemen zijn helaas nog steeds in geen velden of wegen te bekennen...
Een daverend succes!
Voor een uitverkocht Podium Bloos in Breda zetten het Brabant Koor, kinder- en jeugdkoor de Fermaatjes uit Den Bosch, kinderkoor Kikoba uit Bavel en het Stedelijk Jeugdkoor Breda een prestatie van formaat neer met een voorstelling die van begin tot eind jong en oud in het publiek ademloos weet te boeien.
Het Brabant Koor schittert in zijn rol als ondersteunend koor dat met zijn homogene en flexibele klank de indrukwekkende muziek van Jetse Bremer in al zijn prachtige nuances feilloos tot uitdrukking weet te brengen. Pianist Ben Martin Weijand ondersteunt op vakkundige en dienende wijze de zang met de zeer kleurrijke en op plekken soms virtuoze pianopartij. Dirigent Louis Buskens heeft de touwtjes strak in handen en weet zijn achter de speelvloer gepositioneerde Brabant Koor tot grote expressiviteit te brengen in deze voor hen toch niet alledaagse kost. Hij wordt daarbij ”langs de lijn” geassisteerd door de dirigenten van de kinderkoren Amber Zwanenberg, Anniek Pollkläsener en Lotte van Roosmalen. De kwaliteit van het geluid, de uitstekende verstaanbaarheid en balans tussen de verschillende koren is een waar genot voor de luisteraar deze middag.

Ook visueel valt er veel te genieten deze middag. Zittend op haar stoel met haar enorme boek torent Ine van Geel als de gifgroene heks Pythonia als een soort ijzingwekkende koningin van de nacht boven al haar zingende jonge onderdanen uit. Verteller en tekstschrijver Wilbert Friederichs, gezeten op een nog hogere “umpirestoel” of lopend tussen de kinderen, smeedt met zijn bedachtzame en daardoor grote zeggingskracht hebbende manier van vertellen de liederen aaneen tot een boeiend en tegelijk ook actueel verhaal over een rijk waar alleen Pythonia de baas is en die je daarom zonder pardon zo maar kan doorstrepen in haar boek.

Zo ontvouwt zich een fraai schouwspel dat het publiek dan weer eens de stuipen op het lijf jaagt (“ze is onmenselijk”, “het boek is zoek”) en dan weer een lach op ieders gezicht tovert met grappige en verrassend actuele teksten over de stoelgang van slakken en het nut van boeken waar je niet eens mee kunt “appen”, “skypen” en die je niet kunt “liken” of “deleten”. Ook zijn er verstilde en ontroerende momenten zoals het prachtige slaapliedje voor Pythonia en het lied “over liefde”.
Pythonia, die op een fraai “gezongen” klaagzang over haar ondankbare onderdanen na alleen improviseert, weet daarbij steeds met knap spel de kinderen op sleeptouw te nemen met haar onverwachte en soms komische streken.

Uiteindelijk beroven de kinderen Pythonia van haar boek en haar macht en ontdekken zo de echte wereld (“want wij zijn net als jullie, wij worden net als u”), een wereld waar je geboren wordt, een lied zingt en je blijft zingen tot je tijd gekomen is.

EEN DONDEREND APPLAUS

Dan eindigt de opera met een jubelend gezongen apotheose “Pythonia ajuu” waarbij het publiek bekogeld wordt met papieren vliegtuigjes en volgt het welverdiende donderende applaus van het ruim 320 koppige enthousiaste publiek.

HET LEVEN NA PYTHONIA

Wij hebben een prachtig project achter de rug. Het regende complimenten en terecht! Het was één groot feest zowel voor de uitvoerenden als het publiek. De kinderen zullen vast nog heel lang met veel plezier en trots terugkijken op hun deelname aan Pythonia. Hopelijk zijn ze door Pythonia ook enthousiast geworden om in koorverband te blijven zingen zodat andere volwassen koren nog vele jaren van deze jonge zangers en zangeressen zullen kunnen profiteren.
Na afloop van de voorstelling werd onder het genot van een drankje al druk gespeculeerd over een mogelijk vervolg. Eén enkele uitvoering van zo’n mooi stuk zou toch heel jammer zijn was de meest gehoorde opmerking zo’n beetje. Het lijdt daarom bijna geen twijfel dat het Brabant Koor Pythonia in de nabije toekomst opnieuw zal gaan uitvoeren.
Nog mooier zou het zijn als naast het Brabant Koor ook andere volwassen koren in samenwerking met kinderkoren uit hun omgeving  Pythonia op het repertoire zouden nemen. De bladmuziek inclusief oefenmateriaal is te verkrijgen via de componist. Kijk op https://www.jetsebremer.nl/nl/kinderopera.

Tom Suters

Terug naar het nieuwsoverzicht
Laatste tweets

Facebook
Testimonials

" 'Jauchzen'......... maar dan met een Vrijheidsbeeldachtige sfeer!' (Ed Spanjaard)  "
" Hoog wil niet zeggen hard, laag wil niet zeggen langzaam (Louis Buskens).  "
Neem contact op