Liberation Concert Margraten

Op de Amerikaanse Begraafplaats in Margraten klinkt sinds 2006 jaarlijks een muzikaal eerbetoon. Een klassiek concert dat past bij de unieke locatie. Samen herdenken we de gesneuvelde soldaten die in de Tweede Wereldoorlog hun leven gaven voor de bevrijding van ons land. En we vieren de bevrijding van Nederland die in september 1944 vanuit Zuid-Limburg begon.

Het 18e Liberation Concert vind plaats op donderdag 12 september 2024 om 19.00u. Dit jaar staat de Philzuid samen met Brabant Koor op het podium. Zij brengen een modern/ klassiek programma en worden daarin ondersteund door soliste Suzan Seegers.

Op 12 september 1944, exact 80 jaar geleden, werd het eerste stukje Nederland bevrijd toen het dorpje Mesch de Amerikaanse bevrijders met open armen verwelkomde. Sindsdien is er een hechte band ontstaan tussen de bevolking van Zuid-Limburg en de bevrijders, wat tot uitdrukking komt op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten, waar meer dan 8.300 gevallen soldaten begraven liggen. Om hun ultieme offer te eren vindt sinds 2006 het jaarlijkse Liberation Concert plaats, dat dit jaar de aftrap vormt van de nationale herdenking van de bevrijding van Nederland, 80 jaar geleden. Het 18e Liberation Concert is een avondconcert op het indrukwekkende ereveld met schitterende muziek.